توظيف الکمبيوتر لتکوين أعمال فنية لطلبة التصميم الزخرفي في التربية الفنية

نوع المستند : مقالات بحثية

المستخلص

     ان التطور الهائل والمتسارع في تکنولوجيا المعلومات والاتصالات أدى الى ظهور حلول الکترونية ورقمية في مجال التعليم التفاعلي، ومن اشکال تلک الحلول التي سهلت عملية التفاعل في عملية التعليم بشکل کبير هو الحاسوب اللوحي (Ipad) الذي شکل نقلة نوعية ومعرفية في التعليم التفاعلي. تهدف هذه الدراسة إلى توظيف تقنية الحاسوب اللوحي في تحقيق القيم الفنية في التصميم الزخرفي بقسم التربية الفنية في دولة الکويت. وتتمثل مشکلة هذه الدراسة في البحث في مدى إمکانية استخدام تطبيقات الحاسوب اللوحي لطلبة مقرر التصميم والزخرفة. وتستعرض هذه الدراسة مفهوم الحاسوب اللوحي في التعليم بدءًا من نشأته مروراً بخصائصه وأهم مميزاته والتعرف على أهم التطبيقات التي يقدمها في مجال التصميم الزخرفي. استخدمت الدراسة المنهج التحليلي التجريبي وأثبتت ان استخدام الحاسوب اللوحي في مجال التعليم قد ساعد على تطوير مهارات الطلبة في استخدام التکنولوجيا والتواصل، کما انه ساهم في زيادة التحفيز والتفاعل والمشارکة الصفية لدى الطلبة
Abstract
The rapid development of information technology has led to the emergence of electronic and digital solutions in the field of interactive education. One of the solutions that facilitated the process of interaction in the educational process is the Ipad, which is a qualitative and cognitive shift in interactive learning. This study aims at using the Ipad technology in achieving artistic values ​​in the decorative design of the Department of Art Education in the State of Kuwait. The problem of this study is to investigate the feasibility of using tablet computer applications (Ipad) for students of art and design. This study reviews the concept of the Ipad in education from its inception to its characteristics and its most important features and to identify the most important applications it offers in the field of decorative design. The study used the experimental analytical method and proved that the use of the Ipad in the field of education has helped to develop the students' skills in the use of technology and communication, and has contributed to increase the motivation, interaction and classroom participation of students.

المراجع
American Institute of Graphic Arts and National Association of Schools of Art and Technology (2015). Thresholds in graphic design programs. (Briefing paper). New York: Author.
 “Are IPads Truly Helping With Education?", (2018). Retrieved from https://mastersed.uc.edu/news-resources/the-ipad-debate-are-ipads-truly-helping-with-education/
Clark, W. & Luckin, R. (2013). What the Research Says: iPads in the Classroom. London Knowledge Lab. Retrieved from https://digitalteachingandlearning.files.wordpress.com/2013/03/ipads-in-the-classroom-report-lkl.pdf
Gabrielle Cox (2017), "Benefits of Using iPads in the Classroom". Retrieved from
 
Proceedings of the 1st International Conference on the Use of iPads in Higher Education (2014). Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing.
Sheppard, D. (2011). Reading with iPads – the difference makes a difference. Education Today.
Souleles, N., & Pillar, C. (Eds.), (2015). iPads in higher education.
Tapscott, D. (2009). Grown up digital: how the net generation is changing the world. New York: McGraw-Hill.
 
Van Dijk, T. A. (2006) 'Politics, ideology, and discourse', in Brown, K.(ed), The Encyclopedia of language and linguistics. Vol. 9 Oxford; New York: Pergamon Press.
Wilhelm, T., Carmen, D., & Reynolds, M. (June, 2002). Kids count snapshot. Connecting kids to technology: Challenges and opportunities. Baltimore, MD: Annie E. Casey Foundation.
Wise, J. C., Toto, R., & Lim, K. Y. (2006, October). Introducing Tablet PCs: Initial results from the classroom. In Frontiers in Education Conference, 36th Annual IEEE.
Woodward, J. (1965). Industrial organization: Theory and practice. Oxford: Oxford University Press.